Tuesday, July 6, 2010

Pantai Rantau Abang, Dungun, Terengganu

Rantau Abang terkenal sebagai destinasi pelancongan di Terengganu kerana menjadi tempat pendaratan penyu bertelur. Terletak 22km utara dari Kuala Dungun dan 80 km dari Kuala Terengganu. Rantau Abang telah menjadi aspek perbincangan dalam aspek perlancongan di mata pelancong.

Keadaan pinggir pantai yang menarik penyu untuk bertelur

Kadangkala apabila penyu belimbing datang di antara bulan Mei sehingga bulan Ogos. Ia mempunyai kedudukan pinggir pantai yang cukup dengan lerengan yang curam dan mendalam untuk penyu mendarat

batu-batu di tepi pantai menunjukan keunikan pantai Rantau Abang

Pantai Rantau Abang merupakan salah satu destinasi untuk penyu belimbing bertelur selain daripada 3 kawasan persisiran pantai Amarika Selatan.

Keadaan pantai yang permai dengan dengan udara yang dingin

Selain dari melihat penyu mendarat di pengunjung juga boleh menikmati keindahan pantai ini sambil merehatkan diri dari perjalanan jauh kerana pantai ini terletak di tepi jalan utama antara jalan Kuala Terengganu ke Kuantan.

terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan antaranya tempat rehat, kedai dan lain-lain

Disini pengunjung boleh menunggu dari tengah malam ke subuh bagi melihat penyu belimbing yang besar naik ke darat untuk bertelur. Penyu ini merangkak perlahan-lahan di pasir putih untuk bertelur, meninggalkan gambaran yang tidak mungkin dapat dilupakan oleh pengunjung.

0 comments:

Post a Comment

Template Design by SkinCorner